Creative Arts Emmys 2023: „The Last of Us“, „Ted Lasso“, „Wednesday“ und „The Bear“ räumen ab

Erste Auszeichnungen bei den 75. Emmy Awards

Vera Tidona
Vera Tidona – 08.01.2024, 15:19 Uhr

Creative Arts Emmys 2023: "The Last of Us", "Ted Lasso", "Wednesday" und "The Bear" räumen ab – Erste Auszeichnungen bei den 75. Emmy Awards – Bild: Academy of Television Arts & Sciences

Zur großen Verleihung der Emmy Awards zeichnet die US-amerikanische Academy of Television Arts & Sciences (ATAS) bereits eine Woche zuvor die vielen dazugehörigen technischen Kategorien im Rahmen der Creative Arts Emmys aus, insgesamt werden über 100 Kategorien bei der diesjährigen Emmy-Verleihung prämiert. So wurden bereits am vergangenen Wochenende (6. und 7. Januar) im Rahmen einer zweigeteilten Veranstaltung im Peacock Theater in Los Angeles zahlreiche TV-Serien und -Filme mit den 75. Creative Arts Emmys ausgezeichnet.

Die große Preisverleihung der 75. Emmy Awards in den prestigeträchtigsten Kategorien findet am kommenden Montag, den 15. Januar statt. Als Gastgeber fungiert diesmal Anthony Anderson. Ursprünglich war die Emmy-Verleihung 2023 für den 18. September vorgesehen, wurde jedoch aufgrund des Streiks von Schauspielern und Drehbuchautoren verschoben.

Zu den großen Favoriten zählte die erfolgreiche und viel gelobte Serie „The Last of Us“ (HBO), die mit 19 Nominierungen ins Rennen um die begehrte Auszeichnungen ging und bislang acht davon in einen Preis umwandeln konnte. Damit führt die Serie die Liste der großen Gewinner der Creative Arts Emmys an (fernsehserien.de berichtete).

Weitere vielfach nominierten Serien sind „Succession“ (HBO) und „Ted Lasso“ (Apple TV+) mit jeweils 13 Nominierungen, gefolgt von „The White Lotus“ (HBO) mit elf, „The Marvelous Mrs. Maisel“ (Prime Video) mit zehn, „The Mandalorian“ (Disney+) mit neun, „Only Murders in the Building“ (Hulu/​Disney+) mit acht und „The Bear“ (FX) mit sieben Nominierungen. Jedoch konnten letztendlich nur wenige dieser genannten Produktionen am Ende des Abends (wenn überhaupt) mehr als einen Preis in Empfang nehmen.

Die meisten Preise bei den Creative Arts Emmys gingen vielmehr – neben „The Last of Us“ (mit acht Emmys) – an „Welcome to Wrexham“ (FX) mit fünf Emmys, gefolgt von „The Bear“ (FX), „Wednesday“ (Netflix) und „The White Lotus“ (HBO) mit je vier Emmys sowie „Beef“ (Netflix) mit drei und „Ted Lasso“ (Apple TV+) mit zwei Emmys.

Aus Sicht der Studios, TV-Sender und Streamingdienste zählt HBO mit insgesamt 22 Auszeichnungen zu den großen Abräumern der Creative Arts Emmy Awards, in den Hauptkategorien dürften hier noch einige dazukommen. Dahinter positionieren sich Netflix mit 16 Emmys, FX (10), Apple TV+ (9), Disney+ (8) und Amazon Prime Video mit bislang sechs Emmys. Die großen Networks wie NBC, FOX oder ABC sortieren sich hingegen mit vereinzelten Preisen dahinter ein.

Die Preisträger der Creative Arts Emmy Awards 2023

Outstanding Television Movie

Outstanding Variety Special (Pre-Recorded)

  • „Carol Burnett: 90 Years of Laughter + Love“ (NBC)

Outstanding Game Show

Outstanding Animated Program

Outstanding Structured Reality Program

Outstanding Unstructured Reality Program

  • „Welcome to Wrexham“ (FX)

Outstanding Documentary or Nonfiction Series

Outstanding Documentary or Nonfiction Special

Outstanding Hosted Nonfiction Series or Special

  • „Stanley Tucci: Searching for Italy“ (CNN)

Exceptional Merit in Documentary Filmmaking (Juried)

  • „The Territory“ (Nat Geo)

Outstanding Short Form Comedy, Drama or Variety Series

Outstanding Short Form Nonfiction or Reality Series

  • „Succession“: Controlling the Narrative (HBO)

Outstanding Emerging Media Program

Performing

Outstanding Guest Actor in a Comedy Series

  • Sam Richardson – „Ted Lasso“: „International Break“ als Edwin Akufo (Apple TV+)

Outstanding Guest Actress in a Comedy Series

Outstanding Guest Actor in a Drama Series

  • Nick Offerman – „The Last of Us“: „Long, Long Time“ als Bill (HBO)

Outstanding Guest Actress in a Drama Series

  • Storm Reid – „The Last of Us“: „Left Behind“ als Riley Abel (HBO)

Outstanding Actor in a Short Form Comedy or Drama Series

  • Tim Robinson – „I Think You Should Leave with Tim Robinson“ (Netflix)

Outstanding Actress in a Short Form Comedy or Drama Series

  • Jasmine Guy – „Chronicles of Jessica Wu“ als Barbara Baldwin (Prime Video)

Outstanding Character Voice-Over Performance

Outstanding Narrator

Outstanding Host for a Game Show

Outstanding Host for a Reality or Competition Program

Animation

Outstanding Individual Achievement in Animation

  • „Entergalactic“ – Meybis Ruiz Cruz (Netflix)
  • „More Than I Want to Remember“ – Maya Edelman (Paramount+)
  • „The Simpsons“: „Lisa the Boy Scout“ – Nik Ranieri (FOX)
  • „Star Wars: Visionen“: „Screecher’s Reach“ – Almu Redondo (Disney+)

Art Direction

Outstanding Production Design for a Narrative Contemporary Program (One Hour or More) (Area)

  • „Wednesday“: „Wednesday’s Child Is Full of Woe“ – Mark Scruton, Adrian Curelea und Robert Hepburn (Netflix)

Outstanding Production Design for a Narrative Period or Fantasy Program (One Hour or More) (Area)

Outstanding Production Design for a Narrative Program (Half-Hour) (Area)

  • „Only Murders in the Building“: „Sparring Partners“ /​ „I Know Who Did It“ – Patrick Howe, Jordan Jacobs und Rich Murray (Hulu)

Outstanding Production Design for a Variety, Reality or Competition Series (Area)

  • „Saturday Night Live“: „Host: Steve Martin & Martin Short“ /​ „Host: Jenna Ortega“ – Akira Yoshimura, Keith Ian Raywood, Andrea Purcigliotti und Danielle Webb (NBC)

Outstanding Production Design for a Variety Special (Area)

  • „The Apple Music Super Bowl LVII Halftime Show“ Starring Rihanna – Bruce Rodgers, Shelley Rodgers, Lindsey Breslauer, Maria Garcia und Lily Rodgers (FOX)

Casting

Outstanding Casting for a Comedy Series

  • „The Bear“ – Jeanie Bacharach, Jennifer Rudnicke, Mickie Paskal und AJ Links (FX)

Outstanding Casting for a Drama Series

  • „The White Lotus“ – Meredith Tucker, Francesco Vedovati und Barbara Giordani (HBO)

Outstanding Casting for a Limited or Anthology Series or Movie

  • „Beef“ – Charlene Lee und Claire Koonce (Netflix)

Outstanding Casting for a Reality Program

  • „The Traitors“ – Erin Tomasello, Jazzy Collins, Moira Paris und Holly Osifat (Peacock)

Choreography

Outstanding Choreography for Variety or Reality Programming

Outstanding Choreography for Scripted Programming

Cinematography

Outstanding Cinematography for a Series (Half-Hour)

  • „Atlanta“: „Andrew Wyeth. Alfred’s World.“ – Christian Sprenger (FX)

Outstanding Cinematography for a Series (One Hour)

Outstanding Cinematography for a Limited or Anthology Series or Movie

Outstanding Cinematography for a Nonfiction Program

  • „100 Foot Wave“: „Chapter VI – Force Majeure“ – Antoine Chicoye, Mikey Corker, Vincent Kardasik, Alexandre Lesbats, Chris Smith, Laurent Pujol, João Vidinha und Michael Darrigade (HBO)

Outstanding Cinematography for a Reality Program

  • „Welcome to Wrexham“: „Do or Die“ – Alastair McKevitt, Craig Hastings, Leighton Cox und Jason Bulley (FX)

Commercial

Outstanding Commercial

  • „The Greatest – Accessibility“ – Somesuch und Apple (Apple)

Costumes

Outstanding Period Costumes for a Series

  • „The Great“: „Choose Your Weapon“ – Sharon Long, Claire Tremlett, Basia Kuznar und Anna Lau (Hulu)

Outstanding Period Costumes for a Limited or Anthology Series or Movie

Outstanding Fantasy/​Sci-Fi Costumes

  • „House of the Dragon“: „The Heirs of the Dragon“ – Jany Temime, Katherine Burchill, Paul Yeowell, Rachel George und Joanna Lynch (HBO)

Outstanding Contemporary Costumes for a Series

  • „Wednesday“: „Wednesday’s Child Is Full of Woe“ – Colleen Atwood, Mark Sutherland, Robin Soutar, Claudia Littlefield und Adina Bucur (Netflix)

Outstanding Contemporary Costumes for a Limited or Anthology Series or Movie

  • „Beef“: „The Birds Don’t Sing, They Screech in Pain“ – Helen Huang, Austin Wittick, YJ Hwang und Mark Anthony Summers (Netflix)

Outstanding Costumes for Variety, Nonfiction, or Reality Programming

  • „Beauty and the Beast“: A 30th Celebration – Marina Toybina, Grainne O’Sullivan, Gabrielle Letamendi, Courtney Webster, Arleen Flores und Danae McQueen (ABC)
  • „We’re Here“: „St. George, Utah“ – Diego Montoya, Marco Morante, Joshua „Domino“ Schwartz, Blake Danford, Sharon Malka und Ricky Reynoso (HBO)

Directing

Outstanding Directing for a Variety Series

  • „Saturday Night Live“: „Co-Hosts: Steve Martin & Martin Short“ – Liz Patrick (NBC)

Outstanding Directing for a Variety Special

  • „The Apple Music Super Bowl LVII Halftime Show Starring Rihanna“ – Hamish Hamilton und Shawn Carter (FOX)

Outstanding Directing for a Documentary/​Nonfiction Program

  • „Still: A Michael J. Fox Movie“ – Davis Guggenheim (Apple TV+)

Outstanding Directing for a Reality Program

  • „Welcome to Wrexham“: „Wide World of Wales“ – Bryan Rowland (FX)

Hairstyling

Outstanding Contemporary Hairstyling

  • „The White Lotus“: „Abductions“ – Miia Kovero, Elena Gregorini und Italo Di Pinto (HBO)

Outstanding Period and/​or Character Hairstyling

Outstanding Hairstyling for a Variety, Nonfiction or Reality Program

  • „We’re Here“: „St. George, Utah“ – Abdiel „Gloria“ Urcullu und Tyler Funicelli (HBO)

Lighting Design /​ Lighting Direction

Outstanding Lighting Design /​ Lighting Direction for a Variety Series (Area)

  • „Dancing with the Stars“: „Semi Finals“ – Noah Mitz, Michael Berger, Patrick Brazil, Andrew Law, Matt Benson, Matt McAdam und Luke Chantrell (Disney+)

Outstanding Lighting Design /​ Lighting Direction for a Variety Special (Area)

  • „2022 Rock and Roll Hall of Fame Induction Ceremony“ – Allen Branton, Darren Langer, Felix Peralta, Kevin Lawson, Alex Flores, Bianca Moncada, Chuck Reilly und Guy Jones (HBO)

Main Title and Motion Design

Outstanding Main Title Design

  • „The Last of Us“ – Andy Hall, Nadia Tzuo, Gryun Kim, Min Shi, Jun Kim und Xiaolin (Mike) Zeng (HBO)

Outstanding Motion Design

  • „Ms. Marvel“ – Ian Spendloff, David Lochhead, Daniella Marsh, David Stumpf, Philip Robinson und Matthew Thomas (Disney+)

Makeup

Outstanding Contemporary Makeup (Non-Prosthetic)

  • „Wednesday“: „Woe What a Night“ – Tara McDonald, Freda Ellis, Nirvana Jalalvand, Tamara Meade und Bianca Boeroiu (Netflix)

Outstanding Period and/​or Character Makeup (Non-Prosthetic)

  • „The Marvelous Mrs. Maisel“: „Susan“ – Patricia Regan, Claus Lulla, Joseph A. Campayno, Michael Laudati, Tomasina Smith und Roberto Baez (Prime Video)

Outstanding Makeup for a Variety, Nonfiction or Reality Program

  • „Beauty and the Beast“: A 30th Celebration – Bruce Grayson, James MacKinnon, Sam Fine, Julie Socash, Melanie Hughes-Weaver, Neicy Small, Alexei Dmitriew und Tyson Fountaine (ABC)

Outstanding Prosthetic Makeup

  • „The Last of Us“: „Infected“ – Barrie Gower, Sarah Gower, Paul Spateri, Nelly Guimaras Sanjuan, Johnny Murphy, Joel Hall und Lucy Pittard (HBO)

Music

Outstanding Music Composition for a Series (Original Dramatic Score)

  • „The White Lotus“: „In the Sandbox“ – Cristobal Tapia de Veer (HBO)

Outstanding Music Composition for a Limited or Anthology Series, Movie or Special (Original Dramatic Score)

  • „Weird: The Al Yankovic Story“ – Leo Birenberg und Zach Robinson (The Roku Channel)

Outstanding Music Composition for a Documentary Series or Special (Original Dramatic Score)

  • „Still: A Michael J. Fox Movie“ – John Powell (Apple TV+)

Outstanding Music Direction

  • „Library of Congress Gershwin Prize for Popular Song: Joni Mitchell“ – Greg Phillinganes (PBS)

Outstanding Original Music and Lyrics

  • „Ted Lasso“: „So Long, Farewell“ – „A Beautiful Game“ by Ed Sheeran, Foy Vance und Max Martin (Apple TV+)

Outstanding Original Main Title Theme Music

  • „Wednesday“ – Danny Elfman (Netflix)

Outstanding Music Supervision

  • „The White Lotus“: „Bull Elephants“ – Gabe Hilfer (HBO)

Picture Editing

Outstanding Picture Editing for a Drama Series

  • „The Last of Us“: „Endure and Survive“ – Timothy A. Good und Emily Mendez (HBO)

Outstanding Picture Editing for a Multi-Camera Comedy Series

Outstanding Picture Editing for a Single-Camera Comedy Series

  • „The Bear“: „System“ – Joanna Naugle (FX)

Outstanding Picture Editing for a Limited or Anthology Series or Movie

  • „Beef“: „Figures of Light“ – Nat Fuller und Laura Zempel (Netflix)

Outstanding Picture Editing for Variety Programming (Area)

  • „A Black Lady Sketch Show“: „My Love Language Is Words of Defamation“ – Stephanie Filo, Malinda Zehner Guerra und Taylor Joy Mason (HBO)

Outstanding Picture Editing for a Nonfiction Program

  • „Still: A Michael J. Fox Movie“ – Michael Harte (Apple TV+)

Outstanding Picture Editing for a Structured Reality or Competition Program

  • „RuPaul’s Drag Race“: „Wigloose: The Rusical!“ – Jamie Martin, Paul Cross, Ryan Mallick und Michael Roha (MTV)

Outstanding Picture Editing for an Unstructured Reality Program

  • „Welcome to Wrexham“: „Do or Die“ – Mohamed El Manasterly, Curtis McConnell, Michael Brown, Charles Little und Bryan Rowland (FX)

Sound Editing

Outstanding Sound Editing for a Comedy or Drama Series (One Hour)

  • „The Last of Us“: „When You’re Lost in the Darkness“ – Michael J. Benavente, Joe Schiff, Christopher Battaglia, Chris Terhune, Mitchell Lestner, Jacob Flack, Matt Yocum, Maarten Hofmeijer, Randy Wilson, Justin Helle, David Aquino, Stefan Fraticelli, Jason Charbonneau und William Kellerman (HBO)

Outstanding Sound Editing for a Comedy or Drama Series (Half-Hour) and Animation

  • „The Bear“: „Review“ – Steve „Major“ Giammaria, Evan Benjamin, Jonathan Fuhrer, Annie Taylor, Chris White, Leslie Bloome und Shaun Brennan (FX)

Outstanding Sound Editing for a Limited or Anthology Series, Movie or Special

  • „Prey“ – Chris Terhune, William Files, Jessie Anne Spence, James Miller, Diego Perez, Lee Gilmore, Christopher Bonis, Daniel DiPrima, Stephen Perone, Leslie Bloome und Shaun Brennan (Hulu)

Outstanding Sound Editing for a Nonfiction or Reality Program (Single or Multi-Camera)

  • „Moonage Daydream“ – John Warhurst, Nina Hartstone, Jens Rosenlund Petersen, Samir Foco, James Shirley, Elliott Koretz, Amy Felton, Louise Burton und Brett Morgen (HBO)

Sound Mixing

Outstanding Sound Mixing for a Comedy or Drama Series (One Hour)

  • „The Last of Us“: „When You’re Lost in the Darkness“ – Marc Fishman, Kevin Roache und Michael Playfair (HBO)

Outstanding Sound Mixing for a Limited or Anthology Series or Movie

  • „Daisy Jones & the Six“: „Track 10: Rock ‚n‘ Roll Suicide“ – Lindsey Alvarez, Mathew Waters, Chris Welcker und Mike Poole (Prime Video)

Outstanding Sound Mixing for a Comedy or Drama Series (Half-Hour) and Animation (Area)

  • „The Bear“: „Review“ – Steve „Major“ Giammaria und Scott D. Smith (FX)

Outstanding Sound Mixing for a Variety Series or Special (Area)

  • „Elton John Live: Farewell from Dodger Stadium“ – Michael Abbott, Eric Schilling, Matt Herr und Alan Richardson (Disney+)

Outstanding Sound Mixing for a Nonfiction Program (Single or Multi-Camera) (Area)

  • „Moonage Daydream“ – Paul Massey und David Giammarco (HBO)

Outstanding Sound Mixing for a Reality Program (Single or Multi-Camera) (Area)

  • „Welcome to Wrexham“: „Do or Die“ – Mark Jensen (FX)

Special Visual Effects

Outstanding Special Visual Effects in a Season or a Movie

  • „The Last of Us“ – Alex Wang, Sean Nowlan, Joel Whist, Stephen James, Nick Marshall, Simon Jung, Dennis Yoo, Espen Nordahl und Jonathan Mitchell (HBO)

Outstanding Special Visual Effects in a Single Episode (Area)

  • „Five Days at Memorial“: „Day Two“ – Eric Durst, Matthew Whelan, Danny McNair, Goran Pavles, Rafael Solórzano, John MacGillivray, Viktor Muller, Manuel Tausch und Gonzalo Escudero (Apple TV+)

Stunts

Outstanding Stunt Coordination for a Comedy Series or Variety Program

Outstanding Stunt Coordination for a Drama Series, Limited or Anthology Series or Movie

Outstanding Stunt Performance

  • „The Mandalorian“: „Chapter 24: The Return“ – Lateef Crowder, Paul Darnell, JJ Dashnaw und Ryan Ryusaki (Disney+)

Technical Direction

Outstanding Technical Direction, Camerawork, Video Control for a Series

  • „Dancing with the Stars“: „Finale“ (Disney+)

Outstanding Technical Direction, Camerawork, Video Control for a Special

  • „Elton John Live: Farewell from Dodger Stadium“ (Disney+)

Writing

Outstanding Writing for a Variety Special

  • „John Mulaney: Baby J“ – John Mulaney (Netflix)

Outstanding Writing for a Nonfiction Program

  • „The U.S. and the Holocaust“: „Episode 2: Yearning to Breathe Free (1938–1942)“ – Geoffrey C. Ward (PBS)

Kommentare zu dieser Newsmeldung

  • (geb. 1978) am

    Gibt es bei den vielen Kategorien überhaupt jemanden im US-TV-Biz, der KEINEN Preis bekommen hat? Diese inflationäre Preisverteilung ist typisch amerikanisch und entwertet den jeweiligen Award enorm. Da geht es am Ende nicht mehr darum, OB man einen Preis bekommt, sondern nur noch WIE VIELE man hat. Vermutlich werden die im Anschluss mit dem Schüttgut-LKW ausgefahren und als großer Haufen den jeweiligen Studios vor das Eingangstor gekippt.

    weitere Meldungen