Daenerys (Emilia Clarke) und Jon (Kit Harington) überblicken das Schlachtfeld
Bild: HBO
In der Nacht zum Montag gab es in den USA den zweiten von drei Teilen des diesjährigen Emmy-Marathons: Der abschließende Teil der sogenannten Creative Arts Emmys wurde abgehalten. Im Zentrum standen dabei eher die Leistungen in den fiktionalen Formaten, die von den Mitgliedern der jeweiligen Peer Groups der amerikanischen Fernsehakademie Academy of Television Arts & Sciences (ATAS) bewertet wurden.
Klarer Sieger des Abends ist „Game of Thrones“, das sich zehn weitere Trophäen sicherte – schon zuvor war das Fantasy-Epos die meistprämierte fiktionale Serie der Emmy-Geschichte. Von den neuen Auszeichnungen gingen alleine fünf auf das Konto der bei Zuschauern wegen des dunklen Bildes nicht unumstrittenen Schlachtenfolge „The Long Night“ (8x03) – viele davon aber für den Sound. Der neue Vorspann für die finale Staffel, Spezialeffekte, das Stuntteam und die Kostüme erhielten weitere Preise.
Bei den Miniserien konnte die HBO-/Sky-Gemeinschaftsproduktion „Chernobyl“ sich in den technischen Kategorien hervortun, bei den Comedys hatte „The Marvelous Mrs. Maisel“ ein ums andere Mal die Nase vorne – darunter auch für die Gastdarsteller. Aufgrund einer Besonderheit des Reglements und der Tatsache, dass im Awardszeitraum (1. Juni 2018 bis 31. Mai 2019) keine Staffel von „The Handmaid’s Tale“ mit der Mehrheit ihrer Folgen gelaufen war, konnte die Serie nur in ausgewählten Kategorien antreten – und holte beide Gastdarsteller-Emmys.
Outstanding Guest Actress in a Comedy Series:Jane Lynch („The Marvelous Mrs. Maisel“ – Folge „Vote for Kennedy, Vote for Kennedy“; 2x09) – Prime Video Outstanding Guest Actor in a Comedy Series:Luke Kirby („The Marvelous Mrs. Maisel“ – „All Alone“; 2x10) – Prime Video Outstanding Guest Actor in a Drama Series:Bradley Whitford („The Handmaid’s Tale“ -Folge „Postpartum“; 2x11) – Hulu Outstanding Guest Actress in a Drama Series:Cherry Jones (The Handmaid’s Tale – Folge „Holly“; 2x11) – Hulu Outstanding Casting for a Comedy Series:„Fleabag“ – Prime Video Outstanding Casting for a Drama Series: „Game of Thrones“ – HBO Outstanding Casting for a Limited Series, Movie or Special:„When They See Us“ – Netflix Outstanding Cinematography for a Single-Camera Series (Half-Hour):„Matrjoschka“ (aka „Russian Doll“) – Folge „Ariadne“; 1x08 – Netflix Outstanding Cinematography for a Single-Camera Series (One Hour): „The Marvelous Mrs. Maisel“ – Folge „Simone“; 2x01 – Prime Video Outstanding Cinematography for a Limited Series or Movie: „Chernobyl“ – Folge „Please Remain Calm“; 1x02 – HBO Outstanding Cinematography for a Multi-Camera Series:„The Ranch“ – Folge „Reckless“ (Folge 52) – Netflix Outstanding Creative Achievement in Interactive Media Within a Scripted Program: „Bandersnatch“ („Black Mirror“) – Netflix Outstanding Single-Camera Picture Editing for a Drama Series: „Game of Thrones“ – Folge „The Long Night“; 8x03 – HBO Outstanding Single-Camera Picture Editing for a Comedy Series: „Fleabag“ – Folge „Episode 1“; 1x01 – Prime Video Outstanding Single-Camera Picture Editing for a Limited Series or Movie: „Chernobyl“ – Folge „Please Remain Calm“; 1x02 – HBO Outstanding Multi-Camera Picture Editing for a Comedy Series:„One Day at a Time“ – Folge „The Funeral“; 3x01 – Netflix Outstanding Contemporary Costumes: „Russian Doll“ – Folge „Superiority Complex“; 1x05 – Netflix Outstanding Period Costumes: „The Marvelous Mrs. Maisel“ – Folge „We’re Going to the Catskills!“; 2x04 – Prime Video Outstanding Fantasy/Sci-Fi Costumes: „Game of Thrones“ – Folge „The Bells“; 8x05 – HBO Outstanding Hairstyling for a Single-Camera Series: „The Marvelous Mrs. Maisel“ – Folge „We’re Going to the Catskills!“; 2x04 – Prime Video Outstanding Hairstyling for a Limited Series or Movie:„Fosse/Verdon“ – FX Networks Outstanding Makeup for a Single-Camera Series (Non-Prosthetic): „Game of Thrones“ – Folge „The Long Night“; 8x03 – HBO Outstanding Makeup for a Limited Series or Movie (Non-Prosthetic): „Fosse/Verdon“ – FX Networks Outstanding Prosthetic Makeup for a Series, Limited Series, Movie or Special:„Star Trek: Discovery“ – Folge „If Memory Serves“; 2x08 – CBS (CBS All Access) Outstanding Production Design for a Narrative Contemporary Program (One Hour or More): „The Handmaid’s Tale“ – Folge „Holly“; 2x11 – Hulu Outstanding Production Design for a Narrative Period or Fantasy Program (One Hour or More): „Chernobyl“ – HBO Outstanding Production Design for a Narrative Program (Half-Hour): „Russian Doll“ – Folge „Nothing in This World Is Easy“ (1x01) – Netflix Outstanding Commercial: „Dream Crazy“ für Nike Outstanding Main Title Design: „Game of Thrones“ – HBO Outstanding Sound Editing for a Comedy or Drama Series (One Hour): „Game of Thrones“ – Folge „The Long Night“; 8x03 – HBO Outstanding Sound Editing for a Comedy or Drama Series (Half-Hour) and Animation:„Barry“ – Folge „ronny/lily“; 2x05 – HBO Outstanding Sound Editing for a Limited Series, Movie or Special: „Chernobyl“ – Folge „1:23:45“; 1x01 – HBO Outstanding Sound Mixing for a Comedy or Drama Series (One Hour): „Game of Thrones“ – Folge „The Long Night“; 8x03 – HBO Outstanding Sound Mixing for a Comedy or Drama Series (Half-Hour) and Animation: „Barry“ – Folge „ronny/lily“; 2x05 – HBO Outstanding Sound Mixing for a Limited Series or Movie: Chernobyl – Folge „1:23:45“; 1x01 – HBO Outstanding Music Composition for a Series (Original Dramatic Score): „Game of Thrones“ – Folge „The Long Night“; 8x03 – HBO Outstanding Music Composition for a Limited Series, Movie or Special (Original Dramatic Score): „Chernobyl“ – Folge „Please Remain Calm“; 1x02 – HBO Outstanding Original Main Title Theme Music:„Succession“ – HBO Outstanding Music Supervision: „The Marvelous Mrs. Maisel“ – Folge „We’re Going to the Catskills!“; 2x04 – Prime Video Outstanding Actress in a Short Form Comedy or Drama Series:Rosamund Pike in „State Of The Union“ – SundanceTV Outstanding Actor in a Short Form Comedy or Drama Series:Chris O’Dowd in „State Of The Union“ – SundanceTV Outstanding Short Form Comedy or Drama Series: „State of the Union“ – SundanceTV Outstanding Stunt Coordination for a Comedy Series or Variety Program:„GLOW“ – Netflix Outstanding Stunt Coordination for a Drama Series, Limited Series or Movie: „Game of Thrones“ – HBO Outstanding Special Visual Effects: „Game of Thrones“ – Folge „The Bells“; 8x05 – HBO Outstanding Special Visual Effects in a Supporting Role: „Chernobyl“ – Folge „1:23:45“; 1x01 – HBO
Nach beiden Zeremonien der Creative Arts Emmys liegt HBO im Rennen um die meisten Trophäen mit 25 vor Netflix, das es auf 23 bringt. Dahinter folgt National Geographic mit acht Auszeichnungen (von denen alleine sieben für den Kletterer-Film „Free Solo“), genauso viele wie Prime Video. CNN und NBC („Saturday Night Live“) bringen es auf je fünf Auszeichnungen, CBS, FOX und YouTube haben je vier eingefahren.
Bei den am häufigsten prämierten Formaten liegt „Game of Thrones“ mit 10 vor „Chernobyl“ und „Free Solo“ (je 7), „Marvelous Mrs. Maisel“ (6 Emmys), „Love, Death & Robots“ (5 Auszeichnungen) und „Queer Eye“ (4 Auszeichnungen).